woensdag 13 oktober 2021

FIJNE HERFST!

 

 In míjn tuin...

… heeft de herfst dit jaar precies op 1 september zijn intrede gedaan. Of ik daar al aan toe was werd mij niet gevraagd. Had de septembermaand niet een kans gegund moeten worden om ons nog een mooie nazomer te bezorgen, met af en toe een frisse regenbui? Veel eerder dan we gewend waren hebben de bomen na de afgelopen droge zomer al veel van hun blad laten vallen. De verkreukelde bladeren waren zelfs nog gedeeltelijk  groen. Maar er zat niets anders op dan ze maar bij elkaar te vegen en op te ruimen. Zo verdwenen ze bij mij een beetje krakerig in de compostbak, nagegoten met een gietertje water uit de regenton, die deze zomer vooral halfvol is doorgekomen. 

Duizendknoop
Persicaria amplexicaulis


Maar dat hoort ook eigenlijk zo: regen, wind en stortbuien zijn van de herfst en kunnen nu hun gang gaan. Wij trouwens ook, want we kunnen nog steeds nieuwe aanwinsten planten. ‘Vergroening van de omgeving’ is een mooi streven en in mijn tuin zie ik ook nog steeds vooral groen, met hier en daar wat opgewekt rood van doorbloeiers als Persicaria amplexicaulis, duizendknoop, met groot blad en nog tot in de late herfst bezocht door bijtjes. Eikenbladhortensia, Hydrangea quercifolia, doet zijn naam ook eer aan. Geleidelijk kleurt het blad langs de randen rood, terwijl de witte bloempluimen langzaam overgaan in roze. Insecten zijn er blij mee. En zolang het niet vriest hoef ik mijn regentonnen niet te legen en kunnen de herfstbloeiers rekenen op water met precies dezelfde temperatuur als die van de omgeving.

Eikenbladhortensia
Hydrangea quercifolia

Want de herfst wordt door veel mensen weliswaar niet met open armen ontvangen, maar is toch ook een interessante en waardevolle periode in onze tuinen. Bovendien is er nog tijd genoeg om de in de afgelopen droge zomer verloren gegane planten te vervangen. Of zelfs (gedeelten van) de tuin opnieuw in te richten. Een mens wil tenslotte ‘ook wel eens iets anders’ en de herfst is daarvoor een geschikt moment.

Zelf vind ik in het voorjaar benamingen met ‘herfst’ erin, zoals herfstaster en herfstanemoon, niet aantrekkelijk klinken, maar de planten zelf zijn het wél. Met asters in je tuin breng je ook kleur in de herfst: wit, rood, paars of roze, laag of hoog: keus genoeg. Anemonen zijn er in roze of wit en dan is er ook nog Echinacea purpurea, zonnehoed, dieproze met een oranjebruin hart.

Kerstroos
Helleborus

Ook goed vertegenwoordigd in mijn tuin is de kerstroos: ‘Helleborus’. Fonetisch: helléborus. De Engelsen zeggen: ‘hèllebor’, maar ook: ‘what’s in a name?’ Fijne herfst!


Geen opmerkingen: