donderdag 14 juni 2018

REGENWATER

In míjn tuin ...


… kon ik me in april al fijn uitleven, met ongekend hoge temperaturen voor de tijd van het jaar. Eerst het tuinmeubilair schrobben, met regenwater uit de ton, en op de kalender bij oktober noteren: plastic hoezen over de houten tuinstoelen, tegen groene aanslag. Ziezo. En dan écht tuinieren. De druif, eind jaren ’80 door mijn vader geplant, zag er niet goed uit en ook het ‘krabben aan de bast’, in bruin hout, stemde droef. Ik besloot de takken te laten voor wat ze waren (best nog wel decoratief) en ging op een nieuwe druif uit en welja, nog een Clematis Armandii erbij omdat die ook in de winter groen blijft. Dit alles geplant hebbende haastte ik mij naar binnen, want het aprilse weer sloeg helemaal om, met hagel- en stortbuien. Toen het in mei weer opklaarde zag ik tot mijn verrassing dat één van de twee oude druiventakken blaadjes had gekregen! Zou die andere nog volgen: mijn vader was niet van halve maatregelen. We zullen zien; de nieuwe clematis is in ieder geval ‘nooit weg’.

Koekoek!
Ondertussen was er veel afleiding, met dank aan het vogelvolk. Een pimpelmees maakte het zich gemakkelijk in een vogelhokje vlak bij het raam, terwijl een merel haar nest twee meter verderop in de taxus bouwde. Het gaf een druk verkeer in mijn tuin, ook omdat ik na elke koffieronde naar buiten liep met het verzamelde koffiedik voor een kattenbarrière rond de taxus: katten worden korzelig van korrelige voetjes.
De tuin deed ondertussen gewoon wat hij (ja, ‘tuin’ is mannelijk, zelfs de mijne) moet doen en liep prachtig groen uit. Als elk jaar weer hoger en voller. Daar ga ik niets aan doen; zie het als een gegeven paard, dat je niet in de bek mag kijken. En hoe meer groen, hoe meer regenwater op een natuurlijke manier wordt gerecycled! Want bladeren verdampen het opgenomen water weer. Dát is nog eens recyclen!  
Maar we hopen natuurlijk op een mooie warme zomer en dan moeten we zelf beregenen. Een regenton is daarbij onmisbaar. Ik heb er al sinds jaar en dag twee en weet dus uit ervaring hoe fijn dat is: altijd (zacht!) water bij de hand en ook nog op de goede omgevingstemperatuur.
En hoewel je het van regendruppels op het raam niet gauw zult zeggen, is regenwater ook zeer geschikt om ramen te zemen. Koop dus nú een regenton en bouw een voorraadje op: voor een hete zomer in je tuin.

Geen opmerkingen: