vrijdag 8 juli 2016

SAWA!

Afbeeldingsresultaat voor 모기
Afbeeldingsresultaat voor anti muggen

Afbeeldingsresultaat voor 모기
In míjn tuin ... 

... is het voor mij niet altíjd aangenaam verpozen, zijnde een gewild lustobject voor de horden muggen die zich daar deze zomer ophouden. Slaapkamergenoten, zoals vroeger mijn zus en nu al decennia lang mijn man, profiteren in hoge mate van mijn aantrekkingskracht op deze bloedzuigers, die nu ook nog mijn tuin voor mij tot een ontoegankelijke jungle maken. Het alarmerende en irritant hoge gezoem is er niet van de lucht in deze dit jaar zo vochtige omgeving.


Deze mug is van de soort Aedes. Het is een mannetje: hij gebruikt zijn steeksnuit
uitsluitend om plantensappen en nectar uit bloemen op te nemen. Het zijn de wijfjes
die steken; zij heeft de eiwitten in het bloed nodig voor de productie van eitjes. Tja ...
Voor mijn slaapkamerraam heb ik jaren geleden al een hor op maat gemaakt, compleet met magnetische sluitingen. Perfect, al zeg ik het zelf. Maar je kunt niet alle zomers op je slaapkamer doorbrengen en een tuin hermetisch afsluiten met horgaas is ondoenlijk.
Afbeeldingsresultaat voor 모기Afbeeldingsresultaat voor 모기Afbeeldingsresultaat voor 모기Afbeeldingsresultaat voor 모기
Ooit zocht ik in een Kruidvat naar een explosief mengsel voor mijn belagers. Dat leverde een huidvriendelijke antimuggenstick op en daar put je moed uit. Maar hoe ik mijn bloot er ook mee bewerk, de muggen zijn niet onder de indruk. T-shirts met lange mouwen? Daar moeten ze hartelijk om lachen en prikken er vervolgens dwars doorheen.
Afbeeldingsresultaat voor anti muggen
Die prikkers zijn trouwens allemaal wijfjes, met wie ik in principe solidair zou moeten zijn. Maar er zijn grenzen aan het feminisme, waar ik trouwens al heel lang niemand meer over hoor. Waar we wél steeds meer over horen, is de kennelijk ingezette klimaatverandering. Tot nu toe komen de meldingen van ondergelopen kelders en onder viaducten ronddobberende auto’s  vooral van elders in het land. Ligt Groningen gunstig op de wind? Heeft het te maken met de gemiddeld iets lagere temperaturen dan in de rest van Nederland? Heel lang geleden mocht mijn Limburgse opa ons, in het westen des lands, graag plagen met een minder gunstig klimaat dan het zijne in het zuiden. De verschillen worden nu in hoog tempo overbrugd, zo niet omgedraaid.


De Aardappeleters,  in 1885 geschilderd door
Vincent van Gogh
En hoe lang zullen wij Nederlanders nog aardappeleters zijn? Wanneer zal er tekst en uitleg moeten worden gegeven bij het wereldberoemde schilderij ‘De Aardappeleters’ van Van Gogh?! Bij het huidige weerbeeld zien de boeren hun aardappeloogst letterlijk kopje onder gaan.
Tijd voor aanpassingen: laat het land onderlopen en plant rijst! In verre buitenlanden worden de prachtige sawa’s, rijstvelden, graag bezocht door toeristen. Ons milieu zal er wél bij varen, want  onkruidbestrijdingsmiddelen zijn niet meer nodig: onder water groeit wel rijst, maar geen onkruid! En in hetzelfde water kun je vissen uitzetten ... die de muggenlarven opeten!
Het zal me jeuken, deze zomer, maar het volgende natte jaar plant ik rijst, in mijn eigen sawa!
                                                                                        Afbeeldingsresultaat voor 모기
Juli 2016


Geen opmerkingen: