donderdag 7 december 2023

KEUZESTRESS ...

In míjn tuin...

... heb ik nog lang kunnen nagenieten van de rozerood gekleurde blaadjes in de blauwe bessenstruik, een ‘eyecatcher’ tussen de vele tinten groen. Eerst aan de struik en daarna nog lang aan de voet van de struik. Mooi laten liggen! De herfst neemt veel - wat nog resteert is een toegift.

Blauwe be
ssen, zó voor het plukken

Het kale krentenboompje steekt met zijn fraaie vertakkinkjes (dit woord bij  scrabble vermijden om onenigheid te voorkomen!) mooi af tegen de grijzige luchten die in dit jaargetijde de boventoon voeren. Wordt het grijs deze winter nog ingeruild voor wit? Zullen we ooit nog een sneeuwpop kunnen ‘oprichten’ in onze tuin?

Internet weet alles, dus daar ging ik te rade. Er werden maar liefst 17 (zéventien!) voortekenen gemeld die duiden op sneeuwval. Zoals: de haren in de nek van koeien zijn dikker, ongebruikelijke hoeveelheden eikels zijn uit de eikenbomen gevallen en muizen gaan op zoek naar eten in onze huizen. Daar voeg ik dan nog aan toe: een gewaarschuwd mens telt voor twee. En dus staat onze sneeuwschuiver, al een paar jaar werkeloos, klaar om tuinpad en stoep beloopbaar te houden én ik heb twee extra sjaals paraat, want het zal dan ook wel koud zijn buiten.

Onze tuinplanten weten als altijd nog van niets - of eigenlijk: ze wachten gelaten af wanneer vorst en sneeuw zullen toeslaan. Maakt het verschil voor mijn riddersporen? Die zijn gewend om in de winter bovengronds af te sterven, waarna ze in het voorjaar opnieuw uitlopen. Misschien ziet mijn tuin volgend voorjaar wel blauw van de Delphiniums, de ridders! Daar kan ik toch moeilijk bezwaar tegen hebben. Als er maar genoeg ruimte overblijft voor al die andere ‘tuingenoten’.

Misschien maak ik me onnodig zorgen; er zijn geen twee jaren geweest met hetzelfde verloop. En er staat bij ons nog steeds een sneeuwschuiver in de garage. Wat roestig weliswaar, maar nog steeds geschikt om de oprit begaanbaar te maken.

En, eerlijk is eerlijk, in het voorjaar had het soms toch ook wel weer iets aardigs om bevroren planten te vervangen. Dé gelegenheid om de aanblik van je tuin te vernieuwen - we houden nu eenmaal van verandering.

Ooit ontsproten uit een tak uit de heg: ons ligusterboompje

Ooit trok ik een tak uit de ligusterhaag, met wortel en al, en plantte die in een grote bak, omringd met een groen- en laagblijvende plant met rode besjes. De liguster knipte ik tot een bolboompje. Maar het boompje gaat hard achteruit nu. Moet ik op zoek naar een nieuwe loot in de ligusterhaag - of nóg zo’n blauwe bessenstruik, de ‘eyecatcher’ in mijn tuin? 

Geen opmerkingen: