zaterdag 10 december 2022

BEURTJAAR OF MASTJAAR?

In míjn tuin...                  

…dwarrelt het niet meer voor mijn ogen. De prachtige herfstkleuren in het gebladerte zijn langzaam overgegaan in dor bruin, waarna het dorre blad bij bosjes uit de bomen is gevallen. We hebben het op een hoop geveegd en verdeeld tussen de overwinteraars in de tuin en het compostvat. Opgeruimd staat netjes. In de praktijk (ik heb het even opgezocht) blijkt dit een ironische uitspraak te zijn in verband met lastig bezoek, maar dat hebben wij hier niet. Behalve dan dus die dorre bladeren. Veel struiken en bomen zijn kaal achtergebleven, overgeleverd aan de winter die wij nog steeds in verband brengen met sneeuw en ijs. Maar het zal erom spannen, of de sneeuwschuiver de komende maanden nog opgetrommeld moet worden.

Groninger Kronen!

Aan  de  kleinkinderen  kunnen  we  de  foto’s laten  zien uit  onze ijselijke jeugd, met  enorme sneeuwpoppen,  glijbanen  en  schaatspret.  Voorbij,  voorbij  o  en  voorgoed voorbij? (Uit het gedicht ‘Herinnering’ van J.C. Bloem, gebeiteld in zijn grafsteen.)

Onze aarde heeft in de loop van miljoenen jaren wel meer veranderingen in de klimaten meegemaakt, maar wij zijn (nog) niet zoveel gewend op dat gebied. En zo’n verandering in het klimaat voltrekt zich niet van de ene op de andere dag - dus nog als vanouds vegend en bezemend (en de ramen bezémend) heb ik mij maar weer van mijn beste kant laten zien. 

Er is trouwens nog best veel groen achtergebleven in de tuin en zo hier en daar liggen er nog wat appels die, beurs van het vallen, mijn keuken niet gehaald hebben. 

Groninger Kroon, nog in het rijpingsproces

De vogels zijn er blij mee, dat we eerlijk alles delen: zij de gebutste appels, wij de hele. Heel fijn ook om in deze feestmaand wat kant en klare appeltaarten in de diepvries te hebben. Want daar was nog ruimte genoeg, nu ik mijn moestuintje in de afgelopen zomer zo verwaarloosd heb. (Nog even noteren op mijn to-do-lijstje voor het nieuwe jaar.) 

Een beladen blauwe bessenstruik

De blauwe bessenstruik heeft goed gepresteerd, maar bij nader inzien, na de oogst, moest er toch het  nodige gesnoeid  worden. Dat  zal de opbrengst  volgend jaar niet ten goede komen, maar  de  struik  wèl  en dat is  ook belangrijk. Je  moet  oog  hebben  voor  je  planten.  Onze hazelaar, toch flink uit de kluiten gewassen (letterlijk!), kon ons de afgelopen zomer niet  meer leveren dan slechts een paar hazelnoten, die bij het kraken ook nog eens leeg bleken. Hopelijk betrof het een beurtjaar (met weinig noten) en beleven we volgend jaar een ‘mastjaar’ (met veel noten).

Let 2023 in!!

Geen opmerkingen: