vrijdag 9 januari 2015

WARME WINTER



In míjn tuin ... 

... is na weken en dagen van zinloos vuurwerklawaai de rust weergekeerd. Vogels vliegen niet meer in paniek door de tuin en ook ik schrik niet meer van onverwachte harde knallen. De brievenbus kan weer gewoon blijven hangen. En als het eindelijk zover is, zal ik met plezier een gemeentelijke belastingverhoging betalen ten behoeve van een georganiseerd professioneel vuurwerk voor de liefhebbers. Zelf hoef ik er niet bij te zijn, want het nieuwe jaar komt toch wel, ook geruisloos. Nou ja, één tik van de klok, maar dan is het er ook!

Nu ben ik blij met de wetenschap dat het voorjaar niet ver meer is. En: de trend van 2014, het warmste jaar ooit, zou zich wel eens kunnen voortzetten. De diverse weermannen voorzien een ‘normale winter met een zachter verloop’. Maar garanties worden natuurlijk niet gegeven. Schaatsliefhebbers kunnen gelukkig onder alle omstandigheden hun hart ophalen op de drie kilometer lange ijsbaan in Biddinghuizen, in een natuurlijke omgeving. Daar hoef ik mij dus niet schuldig over te voelen. Wie niet zonder sneeuwpop kan, vindt in de traditionele skigebieden nog precies genoeg sneeuw voor een driedelige sneeuwman.


Natuurlijk moeten we ons bezinnen op de opwarming van de aarde, maar een gelijkmatiger klimaat biedt voorlopig ook voordelen. Wat zou het mooi zijn als de tonnen strooizout niet uitgereden hoeven te worden!
Aan de andere kant, in winterse omstandigheden daalt het aantal verkeersdoden: op gladde wegen wordt langzamer gereden en zijn er minder ernstige ongelukken. In de zomer, meer licht en goed berijdbare wegen, stijgt het aantal ernstige verkeersongelukken, synchroon met het opvoeren van de snelheid.
Maar ja: het gaspedaal van je auto heb je in eigen hand. Zo is het ook wel weer. En een opgewarmde winter levert een flinke energiebesparing op.
Voor een echte koudeperiode is er een leuk initiatief ontwikkeld. ‘Warme Truiendag’ op 6 februari blijkt zelfs  al een traditie te zijn; ik had er nog nooit van gehoord. En dat is jammer, want iedereen die er wél van op de hoogte was, zit nu lekker te breien met naalden nummer tien: een speciaal voor deze dag ontworpen warme wintertrui. Dat red ik niet meer. Maar met een bestaande trui kan het natuurlijk ook: per graad lager op de thermostaat bespaar je zes procent energie. Maar waarom er maar één ‘Warme Truiendag’ is - dat is de vraag die ik meeneem naar buiten, op het eerste inspectierondje van 2015 in mijn nog steeds niet bevroren tuin.

Januari 2015

Geen opmerkingen: