vrijdag 10 oktober 2014

POTJE PINDAKAAS

Potje pindakaas met meelwormen: lekker!
In míjn tuin ...


... had ik niet veel meer nodig dan een potje pindakaas met meelwormen - voor de hongerige kool- en pimpelmeesjes, die met onze druiven niet uit de voeten kunnen. Terwijl een horde spreeuwen en ook nog wat merels toch dagelijks demonstraties druivenpikken ten beste geven. Aanvankelijk joeg ik ze weg door met onze degelijke Volkskrant ferme tikken tegen het raam te geven: daar hadden ze respect voor! En het gaf de druiven tijd om af te rijpen. Toen ook de tijd er rijp voor was, hebben we de oogst eerlijk gedeeld: de helft voor ons en de helft die achterbleef voor de gevederde vrienden.
Alleen een potje pindakaas dus, uit het tuincentrum. En vooruit, gezellig een kop koffie met iets lekkers en tuinlectuur erbij aan de leestafel daar.



Maar om bij de meelwormenpindakaas te komen moet je eerst langs de winterviolen. Als je die nú in een pot op de buitentafel zet, kunnen ze nog mooi uitgroeien voor het winter wordt. Vijf potjes. Dan langs de bollen, die ik dit jaar niet meer zou kopen omdat er voor de wormen in mijn tuin geen doorkomen meer aan is, met al dat bolgoed. Maar hé, witte narcisjes! Wat een schatjes! Triandrus Thalia heten ze, niet hoger dan 30 cm en ‘...uitstekend geschikt om in uw tuin te laten verwilderen’, maar dat laatste las ik pas thuis, toen ik ze in een pot wilde planten. 



De volgende vijf meter liet ik alle verleidingen links liggen; de vogelafdeling kwam al in zicht. Goed voor twee potten meelwormen in de pindakaas, maar natuurlijk ook een uitgelezen pakket met vetbollen, pinda’s en wat dies meer zij. Nou ja, de winter duurt máánden. 



Op weg naar de koffie passeerden we ook nog de ‘koopjeshoek’: heel even kijken! De grote potten met (gekwetste) phloxen, waar ik een zwak voor heb, liet ik braaf staan. Kleine potjes, 9x9 cm, waren er ook. Eén was uitgedost met enkel twee groene blaadjes. Het bijgevoegde plaatje toonde echter een luchtige wolk van kleine witte bloempjes met daaronder prachtig groot blad. 


Mijn Crambe: alvast in een iets groter potje gezet.
Niet te hard van stapel lopen ;)
Wat ik in mijn handen had, was het begin van een Crambe cordifolia ofwel zeekool: goed voor een hele vierkante meter tuin! En met meerwaarde: een zoetgeurende bijen- en vlinderplant, na de bloei getooid met kleine groene erwtenbolletjes! Gauw duwde ik het potje tussen de meelkaaswormenpotten. Tijd voor koffie en dan thuis nog eens bedenken waar ik toch die vierkante meters gelaten heb, in mijn tuin.

Oktober 2014

Geen opmerkingen: