zondag 10 april 2022

EETBAAR GROEN

Heggenmussen 

April doet wat hij wil en in mei leggen alle vogeltjes een ei: blijft er voor ons tuiniers nog iets te doen over? Nou reken maar! Eindelijk komt ‘de natuur’ uit de startblokken en loopt de buitentemperatuur op naar een werkbare hoogte. Wat hébben we ernaar uitgekeken in de afgelopen periode die vooral gedomineerd werd door corona. Maar nu wordt ons leven weer meer ‘als vanouds’: we kunnen buiten aan de slag!

De winter was nat; vorst van betekenis hebben we niet gehad. Op zich is er geen bezwaar tegen ‘ijselijk’ weer; misschien zelfs te prefereren boven de vele regen. Maar net als over veel gebeurtenissen op wereldniveau hebben we ook niets te zeggen over het klimaat en hoe zich dat manifesteert. In de tuin telt het aantal planten dat de natte winter heeft overleefd.

Aan de slag dus, zoals we dat altijd gedaan hebben in onze tuinen, beschenen door de voorjaarszon en besproeid door een voorjaarsbuitje. We hoeven geen bevroren planten te vervangen, dus onze ‘vaste plantenklanten’ zullen ons binnenkort weer gaan verrassen met groei en bloei.

Maar je kunt je ook laten verrassen met ‘eetbaar groen’: gewoon in voor- of achtertuin, altijd binnen handbereik. Zelfs in potten kun je iets lekkers laten groeien. In een grotere tuin is er ruimte voor een of misschien wel meer fruitbomen. Dat laatste is fijn voor de bestuiving, maar er zijn ook zelfbestuivende fruitbomen, zoals die ene Groninger Kroon in mijn achtertuin, waarvan ik al jarenlang de vruchten pluk. De kroon van deze appelboom, op een zogenaamde ‘halfstam’, heb ik ooit teruggesnoeid tot een platte sculptuur, die het ene jaar meer appels voortbrengt dan het andere. Maar dat is het verschijnsel ‘beurtjaren’.

Groninger Kroon

Daar heeft een druif geen last van. Wél van ouderdomsverschijnselen: na zo’n veertig jaar (!) trouwe dienst liep de druivenproductie dramatisch terug en hebben we deze klimmer vervangen door een Clematis armandii, groenblijvend (dat komt bij clematis niet veel voor), witbloeiend in maart en april en aangenaam geurend. Dat is dan de compensatie voor het ontbreken van eetbare vruchten; je neus wil ook wat. 

Tot zover de ‘grote jongens’ onder de fruitleveranciers. Want ook een aantal vaste planten is eetbaar. Meestal gaat het dan om de bloemen die ze produceren. Maar ook eetbare blaadjes komen voor. Zoals die van de dropplant, Agastache. Verrassing: ze smaken niet naar drop maar naar anijs! En je behoudt het uitzicht op de bloem, die ook goed bezocht wordt door vlinders, hommels en bijen. Er is hier dus geen sprake van concurrentie! De jonge blaadjes van akelei, Aquilegia, en dropplant, Agastache, doen het goed in een salade.

Aquilegia, akelei

Van Campanula persicifolia ‘Coerulea’ kun je de bloemetjes eten. Ze zijn roze, dat gaat goed samen met het bruin van chocoladevla. Sanguisorba officinalis, (grote) pimpernel, hoort tot de familie van de kruiden en bloeit in juli en augustus, wanneer ons klimaat zich van zijn beste kant laat zien: zonnig en warm. Wel op tijd water geven - de pimpernel kan niet zonder. In de winter overleeft hij temperaturen tot -30℃, maar veel sneeuw en/of regen zullen hem wél deren. Zet er dan een stok naast met daarover een grote plastic zak: een plantenparaplu. De jonge scheuten zijn eetbaar, oude scheuten smaken bitter. De grote pimpernel heeft een hoog vitamine C gehalte. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een (sinaas)appel eten.

Bieslook: bis! bis!

En dan een aantrekkelijk kruid, waarmee ik een rand van mijn moestuintje heb ‘afgebiesd’: bieslook! Jaar in jaar uit, in alle seizoenen beschikbaar en in de zomer verrijkt met licht paarsblauwe bolle bloemschermen. Een verrijking voor je boterham met kaas, een opkikkertje in de sla, lekker pittig in de mond als je er buiten in het langslopen wat van ‘meeneemt’, kortom: mijn lievelingskruid in de tuin!

Corylus avellana: hazelnoten uit eigen tuin!

Tot slot nog een typische tak van sport, hier bij ons in Groningen: neut’n schait’n! Dat dient officieel te gebeuren met walnoten, maar thuis, in je achtertoentje, kun je dat natuurlijk ook oefenen met hazelnoten, Corylus avellana. Denk je eens in: een grote struik, vol met ‘neut’n’, dat is toch vrágen om ‘schait’n’!

April 2022

TUINKALENDER APRIL/MEI


       TUINKALENDER

                                       

Dagelijks bad
Voorjaarsschoonmaak in de tuin! 

Wied onkruid en verzamel slakken voor een tripje naar het ‘buitengebied’. 

Maar heb je een vogelnest in je tuin, laat de slakken dan aan de vogels over.

En laat de vogels met hun ‘gebroed’ fijn met rust.

Voorzie deze vaste bezoekers dagelijks van een fris bad: leuk om naar te kijken.

Voorzie in eetbaar groen: voor jezelf. Plant een appelboom of bessenstruik.

Blauwe bes: superlekker!
Of leg een moestuin(tje) aan. Verser kan niet.

Verzamel de achtergebleven herfstbladeren op een hoop(je), ergens uit het zicht.

Misschien een onderkomen voor een egeltje, óók een slakkeneter.

Van boom of struik losgeraakte takken stapelen: ook een onderkomen voor nuttige beestjes.

Alles bij de hand!
Borstel de buiten overwinterde (houten) tuinmeubelen schoon.

Planten die de winter niet hebben overleefd gaan naar de compostbak, in stukjes.

Vul de open plekken op met winterbestendig groen.

Vanaf half april kun je beginnen met het afharden van de binnen overwinterde kuipplanten.

Zijn ze toe aan nieuwe grond? Zo niet: wat mest is altijd goed.

Compost, altijd bij de hand in je compostbak, wordt door alle planten gewaardeerd.

April/mei 2022

 

zaterdag 12 februari 2022

NIEUWE ARTIKELEN

 

     

 Nieuwe artikelen verschijnen in april 2022, 
 wanneer  de  lente  in volle gang is en het 
 bollenbestand onze tuinen kleurt.  Bomen 
 en struiken zijn of komen in blad  en doen
 de winter met zijn korte donkere dagen en
 kale staketsels vergeten. Er is geen vorst-
 schade van betekenis; de winter was lauw
 en we pakken de draad weer op met onze
 'oude  getrouwen' in  de tuin, waar  vogels
 als altijd 'de toon zetten'! Aan de slag dus!

LEVEN IN DE BROUWERIJ!

 

In míjn tuin...

... ben ik de winter niet alleen goed maar ook 'groen' doorgekomen, met dank aan de groenblijvende planten die ik daar in de loop van ruim vier decennia heb verzameld. Wel op ooghoogte natuurlijk, die planten en struiken, want mijn bomenbestandje heeft zich in de herfst als altijd ontdaan van het gebladerte. Tóch nog iets van een fysieke beleving van ‘winter’, zelfs wanneer sneeuw en ijs het laten afweten.


Mussen op het kale boompje:
leven in de brouwerij!

Nu is het natuurlijk nog lang geen zomer, maar de bloeiende bolgewasjes zijn hoopgevende voorlopers in het kerend getij. Dankbare bloeiers, die zich jaar in jaar uit van hun beste kant laten zien, ook nog zonder enige inspanning van mijn kant. Gelukkig maar, want het is mij in deze tijd van het jaar vaak net iets te koud (of te nat) om al buiten aan de slag te gaan.Tijd genoeg dus om de inmiddels honderdtweeënnegentig (192!) columns, opgeslagen op mijn computer, nog eens door te nemen. Hoe begon de lente in al die andere jaren? In ieder geval nooit precies hetzelfde want garanties worden niet gegeven door het KNMI. Zo houden we de spanning er een beetje in!

In grote lijnen blijken de lentemaanden elk jaar weliswaar een beetje hetzelfde te verlopen, maar gelukkig zijn er ook altijd onverwachte verrassingen, lees ik. Dat kan leuk zijn, bijvoorbeeld als je bollenbestand zich wéér heeft uitgebreid, maar er zaten ook tegenvallers tussen. Sommige lentes werden voorafgegaan door ijs- en ijskoude winters, waarin ik het ergste vreesde voor mijn arme overwinteraars daar buiten. Maar meestal viel het toch weer mee en liepen bomen, struiken en planten als altijd braaf uit.

Plaatje!!
(Acer pseudoplatanus brillantissimum)

Tegenwoordig, nu de opwarming van de aarde een feit is, moeten we ons wel zorgen maken over de opwarming, maar eigenlijk niet meer over de vorstbestendigheid van onze planten. Ze zullen sneller uit de startblokken komen dan we gewend waren. Behalve een eerder in het jaar oplopende temperatuur wordt ook meer regen verwacht. Heb je nog ruimte in je tuin, plant dan een boom! Die geeft niet alleen schaduw in hete zomers, maar neemt in nattere tijden ook water op uit de omringende grond én CO₂ uit de atmosfeer, wel tot 20 kg per jaar. Dat wordt zolang de boom leeft omgezet in zuurstof. Gaat de boom dood, dan komt de opgenomen CO₂ weer vrij: een aanbeveling om de oude boom te vervangen door een nieuwe!

Maar nu eerst even noteren welke voorjaarsbloeiers ik dit jaar mis: alvast voor de lente van volgend jaar, met een nóg vrolijker bloeiende voorjaarstuin! 

VOORJAAR IN ZICHT!

 

Heggenmussen

Hoera, het is  februari en maart is in zicht! Daar wordt een mens voorzichtig vrolijk van, met de tuinliefhebbers voorop! Wie wil kán al met de handen uit de mouwen zó de grond in! Voor de zekerheid toch  nog  maar even met handschoenen  aan, want de  gemiddelde temperatuur in februari schommelt  in onze provincie  tussen 1 en 5°C. In maart  tussen  3 en 9°C. Dat is ook nog fris. Bovendien wordt het aantal regendagen deze maanden voor onze omgeving geschat op 15 tot 22. Maar dan blijft het toch zéker een week droog, sprak de optimist. En het is geen schrikkeljaar, dat scheelt voor februari ook weer een dag!  

Kikker in míjn kikkerlandje!

De ware tuinliefhebbers laten zich ondertussen niet afschrikken door gemiddelden; wij gaan gewoon naar buiten. Allereerst voor een inventarisatie: hoe zijn onze planten de winter doorgekomen? Het heeft in de afgelopen winter bepaald niet hard gevroren, maar wel veel geregend - we zijn hier tenslotte in Nederland, kikkerland. Vanwaar eigenlijk die bijnaam? Het schijnt iets te maken te hebben met de vermeende ‘koudbloedigheid’ van de kikkers die hier in grote getalen de sloten bevolken, onze eigen vermeende ‘koelbloedigheid’ en ons kennelijk gebrek aan gevoel voor romantiek! Daar moeten we het dan maar mee doen. Net als met de klei, die hier in Groningen de boventoon voert, ondanks de jarenlange bewerking van onze tuingrond. Desalniettemin verdient het aanbeveling om lekker stug door te gaan met het aanbrengen van compost. Het mooist is compost uit eigen tuin: je eigen recycling bedrijfje! Het composteringsproces heeft natuurlijk wel tijd nodig. Maar uiteindelijk scheelt het een hoop (afvoer)energie en je tuin wordt er echt beter van.

Zo kunnen al je knipsels weer terug naar
waar ze vandaan gekomen zijn

Heb je de in het najaar  gevallen bladeren in de tuin laten  liggen, dan moet  je dat vooral zo laten. Binnenkort  komen de  vaste planten uit  de startblokken en  die zullen  deze bladeren graag ‘onder hun hoede’ nemen. Mestkorrels kun je gewoon tussen de planten rondstrooien; ook die zullen  hun weg  vinden naar  de wortels van onze aanplant. Een uitzondering op dit verhaal is de  grasplant, het gazon, met weinig  ruimte tussen de talrijke sprietjes. Daar haal je het oude blad natuurlijk weg.

Kerstrozen in bloeiHelleborus

Geniet ondertussen van vroegbloeiers zoals kerstroos, Helleborus niger en Helleborus orientalis, winterheide, Erica, longkruid, Pulmonaria, geurende maartse viooltjes, Viola odorata, het leverbloempje, Hepatica nobilis en maagdenpalm, Vinca minor.

... en dat ene vroege crocusje

En dan is het maart, tijd om de schaar ter hand te nemen. Maart is een snoeigoede snoeimaand. Hortensia’s, clematis, rozen en hertshooi (Hypericum) kun je flink terugsnoeien. Dat levert meer vertakkingen op en dus ook meer bloei. Ook de vlinderstruik, Buddleja, mag flink gesnoeid worden: tot 30 à 50 cm boven de grond. Hoe meer je deze struik snoeit, hoe meer jonge scheuten hij zal maken. Ga daarbij niet per ongeluk op de bolgewasjes staan! Die hebben zich in de loop van jaren fors uitgebreid: misschien kun je er wat van opgraven en ze over de tuin verdelen. De kale grond onder nu nog kale struiken zijn een goede plek voor deze ‘invulling’.

Over struiken gesproken: ook die categorie kent zeer vroeg bloeiende gewassen. Viburnum bodnantense dawn en Viburnum tinus laten zich al in januari, of zelfs nog vroeger, van hun beste kant zien. Toverhazelaar Hamamelis en winterkers Prunus subhirtella autumnalis doen ook mee. ‘Autumnalis’ betekent ‘van de herfst’, maar daar houdt deze prunus geen rekening mee. Echte winterbloeiers zijn Jasminum nudiflorum, een ‘naakt’ bloeiende jasmijn, en Clematis cirrhosa. Deze klimmers verbloemen de maand februari!

We snoeien om te groot geworden struiken in het gareel te houden, maar ook om struiken te verjongen. Hortensia’s (niet te diep!), clematissen en hertshooi (Hypericum), ze komen allemaal in aanmerking. Hertshooi kun je tot op 20 cm terugsnoeien, voor meer vertakkingen.

En dan de rozen! De nieuwe dikke scheuten leveren straks rozen, maar oude, verhoute, takken kunnen weg. Wordt de roos te groot voor zijn standplaats, dan kun je ook jongere takken verwijderen. Wel altijd snoeien boven een naar buiten gerichte knop!

Eenjarige planten zijn straks kant en klaar te koop, maar nu zelf zaaien op de vensterbank is ook leuk. En dan bij voorkeur niet op een vensterbank boven de verwarming!

TUINKALENDER FEBRUARI/MAART

 TUINKALENDER

 Verzamel uit de bomen gewaaide takken in een rustig hoekje: misschien een onderkomen voor een egeltje!

Hark herfstbladeren weg zodat de aarde, zeer plaatselijk, kan opwarmen.

 Laat het kleine grut liggen: fijn om vogelnesten mee te bouwen ...

 … in schoon geschrobde nestkasten!

 Schrob dan meteen het buiten overwinterde meubilair, zodat je zelf ook schoon kunt zitten.

 Onkruid altijd uittrekken.

 Had je nu meer in bloei willen hebben, noteer dan op de kalender bij oktober: bollen kopen!

 Bomen en struiken mogen gesnoeid worden: met beleid.

 Rosa Albéric Barbier, ná 'de snoei'.

 In maart snoeien we de rozen: met tuinhandschoenen aan en een jas met scheurbestendige mouwen.

 Zijtakken worden tot op twee of drie ogen teruggeknipt; de oudste takken haal je helemaal weg. Dat heet ‘verjonging’.

 Grootbloemige clematis die na juli in bloei komt, zoals ‘Jackmanii’ en ‘Vitalba’, nu boven het onderste paar mooie knoppen afknippen.

 Binnen mogen de kuipplanten weer water hebben. Geleidelijk meer.

 Dat geldt, zo nodig, ook voor de buitenpotten, tenzij het vriest. 

 Maart is de ‘binnenvoorhetraamzaaimaand’! Probeer oude zaden uit op vochtig keukenpapier: als ze kiemen zijn ze nog bruikbaar.

Kievitsbloemen, Frittillaria meleagris

 Tot slot: het kan nog steeds vriezen of dooien, maar vooral regenen. Lees dan binnen alles, vanaf december 2002 tot nu, nog eens na op www.mimi_inmijntuin.blogspot.nl.


zaterdag 11 december 2021

NIEUWE ARTIKELEN


Nieuwe artikelen verschijnen in februari 2022
- nog wel  winters, maar het voorjaar zal zich
weldra  aandienen. Een mooi vooruitzicht  in
deze aanhoudende periode met beperkingen
in verband  met corona. Gelukkig kunnen we
dan in onze eigen tuinen als vanouds aan de
slag met al een begin van bloeiend bolgewas
 - let  the sunshine in! (Musical Hair, 1967, dát
is langgeleden!) Maar nu eerst genieten van 
winterse  genoegens en lézen over tuinieren. 

                                       

'BUITENTUINTJE'

 

In míjn tuin...  

… is in de herfst weer veel verkleurd blad omlaag gedwarreld. Het is toch ieder jaar weer even wennen, al die doorkijkjes en die kale takken. Maar er is ook een positieve kant: je móest naar buiten om de dwarrelaars bij elkaar te vegen en af te voeren - of, mijn methode, als een dekentje over je tuin te spreiden. Want nu is het winter. Weliswaar zijn we vorst en sneeuw inmiddels een beetje ontwend, maar het zou zo maar kunnen dat we toch nog eens verrast worden met zo’n mooi laagje sneeuw of misschien zelfs ‘natuurijs’. Je zou bijna vergeten hoe dat was vroeger: met een door je moeder gebreide sjaal en muts glibberend over de aangetrapte sneeuw naar de dichtstbijzijnde sloot waar je op een van huis meegenomen stuk karton je schaatsen onderbond, of op de fiets naar de ijsbaan. Een heel gedoe, dat binden, en ze zaten nooit in een keer goed. En dan die reusachtige sneeuwpoppen die we maakten. 

Onze sneeuwpoppen, ergens in de jaren '60

Hijgend en snuivend sneeuwballen rollen, doorsnede: een meter. Die met nog meer gehijg stapelen en dan nog een kleine bol erbovenop: het hoofd. Voor de ogen haalden we kolen uit het kolenhok, de mond krasten we met een stokje, een afgedankte pijp van je vader erin en een winterpeen als neus. Nog een muts erop voor de finishing touch. Eerlijk gezegd: ik mis het niet. En voor de liefhebbers van het glijgebeuren zijn er al lang de beschaatsbare overdekte ijsbanen.

Maar dit is ook mooi ... anno 08-02-2021

Nu ben ik blij met ook in de winter nog een aardig groen uitzicht op mijn tuin. Gelukkig heb ik in de loop der jaren ruimhartig geïnvesteerd in ‘groenblijvers’ als klimop, taxus, laurier en ligusterhagen. En bodembedekkers als asarum (mansoor) en sedum spurium (rode muurpeper).

‘Wat is natuur nog in dit land?’ schreef dichter J.C. Bloem al in 1945 in zijn sonnet ‘De Dapperstraat’, waar je troost kunt vinden in de laatste zin: ‘Domweg gelukkig in de Dapperstraat.’ Jammer dat hij geen rondgang meer kan maken door onze dorpen en steden, waar nu toch steeds meer bewoners zich bewust lijken van het belang van ‘natuur’. In ‘Groningen stad’ word ik in zomer en najaar helemaal vrolijk van de vele stokrozen, die wel gepromoveerd lijken te zijn tot ‘stadsplant nr. 1’!


De 'andere beplanting': bolletjes!

Thuis staat mijn (manshoge) heg een halve meter af van de stoep: zo is ook daar ruimte voor groenblijvers en andere beplanting. In navolging van de Groninger stadjers heb ik er natuurlijk ook stokrozen een plek gegeven: langs de stoep, in mijn ‘buiten-tuintje'.

December 2021 

TUINIEREN IN DE WINTER

 

Heggenmussen


Ook voor de doorgewinterde tuinier is de winter zelf toch een beetje afzien. Er is weinig te doen buiten en de planten zijn in rust of, als eenjarigen, misschien al afgevoerd naar de compostbak. Toch kun je zolang het niet vriest nog genoeg ‘klussen’ vinden om energie in te steken en lekker bezig te zijn in de frisse buitenlucht. Fris, maar niet ijskoud: daar houden de planten niet van en jij zelf waarschijnlijk ook niet. 

Appelboom, Groninger Kroon

Snoeien doen we vaak bij voorkeur in het voorjaar, maar het kan ook in de winter, als er een paar vorstvrije dagen zijn aangekondigd en er ook geen regen te verwachten is. De sapstroom is nu bij de meeste bladverliezers tot stilstand gekomen, dus die kun je veilig ontdoen van boventallige of in de verkeerde richting groeiende takken. Ook kan de wintersnoei in het nieuwe voorjaar een gunstig effect hebben op de groei van nieuwe takken. Een soort verjonging van de boom of struik. Voor een grotere opbrengst van appelbomen wordt zelfs aanbevolen ze twee keer per jaar te snoeien: tussen december en februari, bij droog weer en minimaal 5℃, en vervolgens nog een keer tussen juni en augustus. Met de gesnoeide takken kun je een takkenril aanleggen: een toevluchtsoord voor egels, muisjes of zelfs winterkoninkjes!

Maar niet alle planten zijn gebaat bij snoei in deze koude tijd van het jaar. Esdoorns, druiven, kiwi’s, berken en notenbomen en -struiken kunnen door snoei veel vocht verliezen en doodbloeden. Als je toch nu met een van deze tuinbewoners aan de slag wilt, is het verstandig om de proef op de som te nemen en eerst een klein takje af te knippen. Komt er na een half uur nog steeds vocht uit de snoeiwond, dan kun je beter wachten met snoeien tot het voorjaar. Er is tenslotte geen haast, nu in de winter.

En mochten er alsnog planten in deze categorie hoe dan ook bezwijken, dan kun je zelfs in de winter, zolang de grond niet bevroren is, nog nieuwe bomen of struiken planten. Tot maart is het hun ‘rusttijd’ en daarmee is deze periode de beste tijd voor nieuwe aanplant. Jaarrond tuinieren: hoe fijn wil je het hebben! (Met een excuus naar de schaatsliefhebbers, die tegenwoordig met die slappe winters, zij het niet letterlijk, ‘in de kou staan’.)

Een echt 'egelhuis'

Heb je in het afgelopen najaar de gevallen bladeren ergens in de tuin verzameld, dan zou je daarmee zomaar een overwinterende egel een beschut onderdak bezorgd kunnen hebben. Ook hongerige vogels kunnen er terecht, op zoek naar overwinterende insecten of wormen. De zaden van uitgebloeide planten staan overigens óók op het menu van ons tuinvogelvolkje. Misschien treffen ze er zelfs nog een vlinderpop aan. Een goede reden om, ondanks een risico voor de vlinderpop, de uitgebloeide planten ter plekke te laten overwinteren. Dat ziet er niet uit? Het is puur natuur en zal onze tuinen en hun bewoners alleen maar ten goede komen. Voor je het weet is het voorjaar en dát is het moment voor de ‘grote schoonmaak’. Binnenshuis beginnen we daar niet meer aan, dus is er tijd genoeg om onze tuinen ‘op te schonen’. De winter gebruiken we voor kerstvieringen, de jaarwisseling en overwegingen omtrent eventuele aanpassingen buiten of zelfs geheel nieuwe plannen buiten.
Want ook dat valt in de categorie ‘tuinieren’, als het tenminste niet gaat over tuinen die voor 80% betegeld zijn of voor de helft in beslag genomen worden door nieuwe serres met wat potten met kamerplanten. En natuurlijk volautomatische zonneschermen, met één knop te bedienen. Wij tuiniers komen er bekaaid af, op de Nederlandse tv-zenders. De tuinprogramma’s zijn hier niet meer dan één grote reclameboodschap, vooral voor parafernalia. Daarom kijk ik nú alweer uit naar het voorjaar: met een nieuwe serie ‘Gardener’s World’ op BBC 2, al sinds 1968 (!) het beste tuinprogramma ooit, met interessante en ertoe doende afleveringen zonder ook maar een spatje reclame. Van harte aanbevolen!

Mijn aandeel in onze boekenkast:
tuinboeken!

En wordt het echt te koud buiten, dan is er natuurlijk ook nog de categorie ‘tuinboeken’ om in de wintermaanden, lekker warm binnen, in te ‘grasduinen’. Zo doe je inspiratie op voor weer een heel nieuw jaar tuinierplezier.

TUINKALENDER DECEMBER/JANUARI

 TUINKALENDER

 

 Vier de decemberfeesten ook in de tuin en behang boompjes en struiken met vogelvoer in rood- of groen gekleurde netjes. 

 Of smelt vet en roer er wat olijfolie door met vogelvoer. Laat het in een (pudding)vormpje opstijven en hang het, met een touwtje erdoor, in een toegankelijke struik.

 Kleine vogelsoorten zullen het op prijs stellen als je pinda’s met een stevig mes ‘verbrokkelt’. Strooi ze op de voedertafel.

 Zorg voor vers drinkwater, bij vorst ontdooien met wat warm water.

 En voorzie de fladderaars ook van schoon badwater: het zijn frisse beestjes.

 Zet een zak zand klaar om bevroren paadjes begaanbaar te houden.

 Eind december is de ideale tijd voor het snoeien van je druif, tenzij het vriest.

 Mocht het nog gaan sneeuwen, schud dan de sneeuw uit kwetsbare (jonge) struiken, zodat ze er niet onder bezwijken.

 Grasduinen in tuinboeken is óók tuinieren. Bijzonder aanbevolen: ‘De onderdrukking van de Natuur’, auteur Hans Mulder, met prachtige illustraties, 256 pagina’s lang.

► Gezellige feestdagen en een mooi (tuin)jaar in 2022!

woensdag 13 oktober 2021

NIEUWE ARTIKELEN

                                      


NIEUWE  ARTIKELEN  VERSCHIJNEN  IN  DE 
LAATSTE MAAND VAN DIT JAAR: DECEMBER 
2021. DE MAAND VAN  DE  GOEDHEILIGMAN 
 EN HET KERSTKIND. EN MISSCHIEN OOK  AL
VAN  SNEEUW!  DE HERFST MAAKT  PLAATS
VOOR  DE WINTER.  IN DE TUIN IS  DE RUST
INGETREDEN; DE GROENBLIJVERS HEBBEN
DE PLAATS VAN DE ZOMERBLOEIERS INGE-
NOMEN - EEN WELKOME AFWISSELING. WE
GENIETEN ERVAN, BINNEN, MET STRAKS DE
KERSTBOOM EN DE OLIEBOLLEN, EN ZICHT
OP  EEN HEEL NIEUW JAAR, MET GROEI EN 
BLOEI IN ONZE TUIN!



FIJNE HERFST!

 

 In míjn tuin...

… heeft de herfst dit jaar precies op 1 september zijn intrede gedaan. Of ik daar al aan toe was werd mij niet gevraagd. Had de septembermaand niet een kans gegund moeten worden om ons nog een mooie nazomer te bezorgen, met af en toe een frisse regenbui? Veel eerder dan we gewend waren hebben de bomen na de afgelopen droge zomer al veel van hun blad laten vallen. De verkreukelde bladeren waren zelfs nog gedeeltelijk  groen. Maar er zat niets anders op dan ze maar bij elkaar te vegen en op te ruimen. Zo verdwenen ze bij mij een beetje krakerig in de compostbak, nagegoten met een gietertje water uit de regenton, die deze zomer vooral halfvol is doorgekomen. 

Duizendknoop
Persicaria amplexicaulis


Maar dat hoort ook eigenlijk zo: regen, wind en stortbuien zijn van de herfst en kunnen nu hun gang gaan. Wij trouwens ook, want we kunnen nog steeds nieuwe aanwinsten planten. ‘Vergroening van de omgeving’ is een mooi streven en in mijn tuin zie ik ook nog steeds vooral groen, met hier en daar wat opgewekt rood van doorbloeiers als Persicaria amplexicaulis, duizendknoop, met groot blad en nog tot in de late herfst bezocht door bijtjes. Eikenbladhortensia, Hydrangea quercifolia, doet zijn naam ook eer aan. Geleidelijk kleurt het blad langs de randen rood, terwijl de witte bloempluimen langzaam overgaan in roze. Insecten zijn er blij mee. En zolang het niet vriest hoef ik mijn regentonnen niet te legen en kunnen de herfstbloeiers rekenen op water met precies dezelfde temperatuur als die van de omgeving.

Eikenbladhortensia
Hydrangea quercifolia

Want de herfst wordt door veel mensen weliswaar niet met open armen ontvangen, maar is toch ook een interessante en waardevolle periode in onze tuinen. Bovendien is er nog tijd genoeg om de in de afgelopen droge zomer verloren gegane planten te vervangen. Of zelfs (gedeelten van) de tuin opnieuw in te richten. Een mens wil tenslotte ‘ook wel eens iets anders’ en de herfst is daarvoor een geschikt moment.

Zelf vind ik in het voorjaar benamingen met ‘herfst’ erin, zoals herfstaster en herfstanemoon, niet aantrekkelijk klinken, maar de planten zelf zijn het wél. Met asters in je tuin breng je ook kleur in de herfst: wit, rood, paars of roze, laag of hoog: keus genoeg. Anemonen zijn er in roze of wit en dan is er ook nog Echinacea purpurea, zonnehoed, dieproze met een oranjebruin hart.

Kerstroos
Helleborus

Ook goed vertegenwoordigd in mijn tuin is de kerstroos: ‘Helleborus’. Fonetisch: helléborus. De Engelsen zeggen: ‘hèllebor’, maar ook: ‘what’s in a name?’ Fijne herfst!


HOERA! HERFST!

Heggenmussen

En leve de afwisseling: na drie maanden zomer vind ik de herfst een welkome afwisseling. Zo wordt het buitenleven nooit saai. Er komt een eind aan het gepuzzel met de gieter: wie heeft het verzamelde regenwater vandaag het hardst nodig? Knip ik dor blad weg of laat ik het hangen, als een vlaggetje in nood: híer is water nodig! En wat is er straks, als het echt winter wordt, nog te beleven in ons buitengebeuren?

De bomen worden weer kaal - dat is een vast gegeven. Waar we de afgevallen bladeren laten is voor iedereen verschillend. Veel verdwijnt in de groene container terwijl de herfstwind ook een deel voor zijn rekening neemt: die blaast het zó voor je ‘weg’. En dat is toch jammer, van al dat gratis isolatiemateriaal voor je planten. We hebben weliswaar al wat jaren geen vorst van betekenis gezien, nou ja, op tv, dus dat telt eigenlijk niet, maar het zou toch nog wel eens kunnen gaan vriezen de komende winter. Het kan geen kwaad om het afgevallen blad te verzamelen, ergens in een hoek van je tuin, waar ook winterslapende egels er gebruik van kunnen maken. Afvoeren kan ná de winter ook nog wel. Mijn eigen tuin is inmiddels voorzien van een speciaal voor egels ontworpen, eh, ‘egelhut’, tussen wat lage groenblijvers.

Maar behalve afgevallen bladeren zijn er nu natuurlijk ook nog de herfstbloeiers, voor een ‘grande finale’ van de afgelopen zomer. Asters in een breed scala aan soorten, afmetingen en kleuren zouden je doen vergeten dat de zomer écht voorbij is. En er bloeit nog meer nu.

Aster laevis calliope

Een bescheiden plantje als Liriope muscari, Leliegras, 30 cm hoog, komt vrij laat in bloei met paarse bloemaartjes en donkergroene, bijna zwarte, overblijvende lintblaadjes. Ook heel goed toe te passen in een moderne ‘strakke’ tuin. Dat geldt overigens voor veel meer planten.

Liriope muscari, Leliegras

Zoals Gaura lintheimeri ofwel ‘Prachtkaars’: bloeit op een plekje in de zon met bescheiden bloemen, wél op 1 meter lange stelen, tot de nachtvorst toeslaat. Maar dan heeft deze aantrekkelijke plant zich al lang uitgezaaid.

Behalve de ‘Prachtkaars’ is er ook nog een ‘Zilverkaars’: Actaea cimicifuga simplex ‘White Pearl’. Bloeit aan het eind van de zomer met grote witte bloemen, op lange stelen: 140 tot 160 cm hoog. Dus bijna op ooghoogte te bewonderen.

Ook nu planten, als je deze plant nog niet hebt: Helleborus, kerstroos. De kerstdagen laat deze schone weliswaar nog aan zich voorbijgaan en ook de jaarwisseling wacht ze nog even af, maar als eind januari nadert komt ze in bloei en houdt dat vol tot in de lente. Na de bloei blijft, met grappige zaaddoosjes, het wat grove blad over, maar dat is, zo nodig, met wat later bloeiende omstanders goed aan het oog te onttrekken. En je hoeft niet bang te zijn voor een explosie aan jonge kerstrozen.

Helleborus, kerstroos, in wat natte sneeuw...

Het zijn ook niet alleen de váste planten die nu nog ‘fleur’ brengen in de tuin. De heester Callicarpa bodinieri, ‘schoonvrucht’, bijvoorbeeld, bloeit weliswaar in de zomer, maar draagt daarna gedurende de hele winter mooie paarse besjes, die op het menu van de vogels niet voorkomen. De besjes zijn goed zichtbaar, want het blad van deze schoonvrucht is niet vorstbestendig. Eén nachtvorst kan genoeg zijn om, in NOS-termen, ‘de beeldverbinding tot stand te brengen’. 

Skimmia japonica

Ook een winterbloeiende heester is Skimmia japonica ‘Rubella’, die wel bewezen vorstbestendig is en zelfs gedurende herfst én winter getooid is met donkerroze bloemknoppen, die overigens pas in april opengaan. Hebben we nóg iets om naar uit te kijken. 

Wil je eerder en ook flink op hoogte kleur in je tuin dan brengt een gele kornoelje uitkomst, als boom  en  als  struik  verkrijgbaar.  Beide  zullen  een  hoogte  bereiken  van  5 tot 6 meter  en bloeien van hartje winter, januari, tot het begin van de lente: op 20 maart 2022. Plusminus. En nog  vóór  de  uitgebloeide  bloemetjes uit  de  boom  gevallen  zijn  zal  het  blad  uitlopen  en verschijnen ook de eetbare rode vruchtjes. Een aanrader dus: de boom zowel als de struik.

Maar nu eerst de herfst beleven: is óók schitterend!

TUINKALENDER OKTOBER/NOVEMBER

TUINKALENDER


Rosa Albéric Barbier
 Het is herfst en nat. Zet pot- en kuipplanten zo mogelijk onder een afdak.

 Maar in langere droge perioden zijn ze nog steeds blij met wat water.

 En bij verwachte nachtvorst willen ze graag naar binnen.

 Wikkel droge dahliaknollen in kranten, vermeld kleur en soortnaam en bewaar ze (vorstvrij) in de schuur.

 (Klim)rozen groeien nog even door en stellen daarom wat mest ook nu nog op prijs.

Alle gieters ondersteboven

 Bollen kunnen nog tot half december gepoot worden.

 En onkruid wieden is van alle tijden, dus...

 Laat de regenton vóór het gaat vriezen leeglopen en sluit de toevoer af.

 Een houten regenton moet niet uitdrogen, dus laat daar een laagje water in staan.

 Zet gieters binnen of laat ze ondersteboven buiten overwinteren.

 Haal de (houten) tuinmeubelen naar 
Pulmonaria, longkruid, altijd groen
binnen. 

 Veeg regelmatig de gevallen bladeren bij elkaar en verdeel ze over de borders: planten beschermd en geen glijpartijen op de paden.

 Groenblijvende beplanting heeft ook nu behoefte aan water - tenzij het vriest.

 Op 31 oktober a.s. gaat de wintertijd in en draaien we de grote wijzer van de klok één uur terug.