maandag 4 november 2019

WINTERGROENTEN


In míjn tuin ...

... daalt de rust neer. De zomer is definitief voorbij, de winter in aantocht en het voorjaar ver weg. Nog even is het herfst. De verdroogde bladeren aan de bomen waaien met alle winden mee en ik laat ze waaien zonder er nog iets mee te doen. De afgelopen hete zomer heeft ze verkleurd en verkreukeld; bros geworden zullen ze snel ter plekke composteren. De herfst is al op 23 september ingegaan, maar amper iets meer dan één maand later, in de nacht van 26 op 27 oktober, sloeg de wintertijd toe en draaiden we de wijzers van de klok één uur terug. Vroeger duurde de herfst van 21 september tot 20 december of daaromtrent en dán begon de winter. Helder: drie maanden voor elk seizoen.
Maar het leven lijkt in een versnelling geraakt. Welgeteld één maand hebben we nu om de herfst te beleven, eikels te zoeken en tegen storm en regen en weer en wind in een fijne herfstwandeling te maken! 
Mijn Groninger kroon!
Onzin natuurlijk, één maand. De natuur heeft geen boodschap aan ons gesleutel met klokken; die gaat fijn als altijd haar gang, dus is er geen haast bij die herfstwandeling.
Wacht een mooie dag af, met een lage zon, en geniet onderweg ook van de geuren van de herfst. Wil je het helemaal goed doen, bak dan eerst een appeltaart, zodat ook je huis doortrokken raakt van verrukkelijke herfstgeuren! Mijn ‘Groninger Kroon’, gevoelig voor beurtjaren, heeft dit seizoen goed zijn best gedaan. Een paar appels lieten voortijdig los, vogel- en slakkenvoer, maar met mijn vijverschepnetje kon ik er nog heel wat ‘Kronen’ uit hengelen. 

Boerenkool in kleur!
En dan begint het wachten op de eerste nachtvorst. In mijn moestuintje ‘torent’ een prachtige boerenkool met paarse stengels en nerven in afwachting van een flinke nachtvorst - want die moet eroverheen voor er geoogst kan worden. Maar waarom dat zo is? Google weet alles en daar vond ik de volgende aannemelijke verklaring: bij vorst zet de boerenkoolplant zetmeel om in suiker om bevriezing te voorkomen; een overlevingsstrategie. En deze kool is niet de enige: pastinaak, spruitjes en winterpenen passen het trucje ook toe! Interessante informatie voor zoetekauwen. Zo kom je lekker de winter door, met een gezond en gevarieerd menu, zonder dat je zoet-verslaving opvalt!
Nu heb ik weliswaar geen last van een zoetverslaving, maar dit rijtje moestuinplanten spreekt mij, gemakzuchtige, toch wel aan: in het voorjaar planten, geen omkijken naar, voor de winter klaar … in je eigen tuin. 

Geen opmerkingen: