vrijdag 10 juni 2022

'VERBETERPUNTEN'


In míjn tuin...

... zou ik in de lente voortvarend aan de slag gaan met een flink aantal ‘verbeterpunten’. Maar mijn geest is al enige tijd niet meer gewillig en het vlees als altijd zwak. Dus werd het een hapsnap klus. Wat mij toevallig aan ongemak voor de voeten kwam besloot ik onmiddellijk uit te trekken en zo verdween ter plekke de structuur in mijn aanpak. Want op weg naar de groene bak werd ik natuurlijk voortdurend afgeleid door andere ‘urgente’ verbeterpunten, waar ik óók direct mee aan de slag ging.

Mijn tuin is in de loop der jaren nogal dicht beplant geraakt en daarmee neemt de ruimte voor onkruiden weliswaar af, maar de ongewenste kostgangers weten zich er toch een weg te banen en wortel te schieten, waarna in de zomer hun meestal gele bloempjes je charmant tegemoet stralen, zodat je toch maar weer met de hand over het hart strijkt. Zo vergaat het mij in ieder geval. Bovendien begin ik het tuinseizoen altijd in ‘het buitentuintje’, langs de stoep, wat veel gesprekjes oplevert met passanten. En dat zijn altijd leuke contacten die ik niet zou willen missen!

'Pluizebollen', gone with the wind ...

Maar toch moet ook hier gewied worden. Aan het eind van de straat beginnen de weilanden, waar ook paardenbloemen groeien. In de loop van het voorjaar en de zomer waaien hun ‘pluizenbollen’ het dorp in, waar ze ook in mijn buitentuintje landen en het jaar daarop in volle bloei komen. Met een schop zou ik ze eruit kunnen spitten, maar ik tuinier hier op de vierkante centimeter volgens het credo ‘al jong geleerd, oud nog steeds gedaan’, dus die schop is geen optie. Ik moet iets anders bedenken, om dit tij te keren.

Nu heb ik op meerdere plekken in mijn tuin in de loop van jaren Sedum spurium aangeplant, een laagblijvend vetplantje, een ‘kruipertje’ eigenlijk. Het hele jaar groen en je hoeft er niets aan te doen. In de zomer, juli en augustus, produceert deze Sedum rozerode bloemetjes die vrolijk hoog op hun steeltjes staan. Als ze over het hoogtepunt heen zijn kun je die bloemetjes desgewenst verwijderen. En slakken, maar ook luizen, zijn niet bijzonder geïnteresseerd: nóg een pluspunt. Heb je bij het snoeien van struiken schrammen of wondjes opgelopen, dan genezen die snel onder een ‘ontveld’ Sedumblaadje.

Sedum spurium, bodembedekker, maar
niet beloopbaar!

Dat zijn toch wel heel veel verbeterpunten en dus was de keuze snel gemaakt. In mijn achtertuin graaf ik nu voorzichtig gewortelde Sedumstengeltjes uit en plant ze in het buitentuintje langs de stoep.

Roze in de zomer, in de winter groen: niets meer aan doen!

Juni 2022

 

 

Geen opmerkingen: