zondag 10 april 2022

VOORJAAR NA HERFSTIGE WINTER

 

In míjn tuin...  

… heeft het voorjaar op gepaste wijze zijn intrede gedaan: met buien en wind maar ook ‘zachte’ dagen. Bij nader inzien was het eigenlijk een voortzetting van de afgelopen herfstachtige winter. Oeps, dat begint op een bijzonder klimaat te lijken. Ongeveer zoiets als het klimaat rond de evenaar, maar dan frisser. Wij denken dat het daar áltijd tropisch warm is, maar de gemiddelde temperatuur is er op zijn laagst 18℃ en de luchtvochtigheid is er hoog (denk aan de regenwouden). Gevalletje ‘buurmans tuin is altijd groener’, zoiets. Overigens bedroeg de gemiddelde temperatuur in ons land het afgelopen jaar 10,4℃.

Hoe dan ook, ik ben blij dat de winter weer achter ons ligt, met maandenlang hetzelfde herfstachtige uitzicht. Er komt weer leven in de brouwerij! Twee merels, man en vrouw, foerageren gezamenlijk in mijn tuin en het is nu een kwestie van dagen voor ze daar aan een nest gaan beginnen. In de hazelnotenstruik bungelen gele trosjes aan de takken en weldra zullen de zwellende knoppen in de bomen het jonge groene blad vrijlaten: naar buiten, de winter is voorbij!

Merel op de uitkijk

Ik ga óók! Er is genoeg te doen. Waar eerder een buxusblok stond, zijn de mansoren nog steeds niet in staat gebleken om de vrijgekomen ruimte helemaal groen in te kleuren. Daar zal ik dit voorjaar iets aan doen: volplanten met kleine taxusstruikjes, wederom in blokvorm, want dat had toch ook wel wat. Ik kan niet wachten tot al die in de afgelopen winter gevallen regen in mijn kleigrond verdampt is!

Blauwe bessenstruik

Dan moet ik misschien ook een ruimere plek zoeken voor de blauwe bessenstruik, want die blijft maar door groeien en bloeien en steeds meer blauwe bessen produceren: superlekker! Ik pluk (en eet) ze vaak in het langslopen, maar nu er per jaar meer geplukt kan worden zou het toch ook leuk zijn om er eens jam van te maken. Wat jaren geleden plukten wij aan het eind van de zomer ook steevast een mand appels uit onze ‘Groninger Kroon’. Maar sinds ik die boom ‘in vorm’ gesnoeid heb (plat) is de productie flink afgenomen, dus daar heb ik oprecht spijt van. De komende zomer zal ik van de zijtakjes afblijven, als de boom die tenminste nog kan opbrengen. Een appelboom wil tenslotte óók gewaardeerd worden. 

 

Groninger Kroon

En dan is er nog de ergernis over het slingerpaadje in de voortuin, artistiek door mijzelf aangelegd: schots, scheef, omhoog en omlaag en dat alles per tegel! Maar of ze daarna waterpas liggen: daar kan ik nu geen uitspraak over doen. (Nu klink ik ‘Haags’ in mijn Groningse tuin!)

April 2022

 

Geen opmerkingen: