woensdag 13 oktober 2021

NIEUWE ARTIKELEN

                                      


NIEUWE  ARTIKELEN  VERSCHIJNEN  IN  DE 
LAATSTE MAAND VAN DIT JAAR: DECEMBER 
2021. DE MAAND VAN  DE  GOEDHEILIGMAN 
 EN HET KERSTKIND. EN MISSCHIEN OOK  AL
VAN  SNEEUW!  DE HERFST MAAKT  PLAATS
VOOR  DE WINTER.  IN DE TUIN IS  DE RUST
INGETREDEN; DE GROENBLIJVERS HEBBEN
DE PLAATS VAN DE ZOMERBLOEIERS INGE-
NOMEN - EEN WELKOME AFWISSELING. WE
GENIETEN ERVAN, BINNEN, MET STRAKS DE
KERSTBOOM EN DE OLIEBOLLEN, EN ZICHT
OP  EEN HEEL NIEUW JAAR, MET GROEI EN 
BLOEI IN ONZE TUIN!



FIJNE HERFST!

 

 In míjn tuin...

… heeft de herfst dit jaar precies op 1 september zijn intrede gedaan. Of ik daar al aan toe was werd mij niet gevraagd. Had de septembermaand niet een kans gegund moeten worden om ons nog een mooie nazomer te bezorgen, met af en toe een frisse regenbui? Veel eerder dan we gewend waren hebben de bomen na de afgelopen droge zomer al veel van hun blad laten vallen. De verkreukelde bladeren waren zelfs nog gedeeltelijk  groen. Maar er zat niets anders op dan ze maar bij elkaar te vegen en op te ruimen. Zo verdwenen ze bij mij een beetje krakerig in de compostbak, nagegoten met een gietertje water uit de regenton, die deze zomer vooral halfvol is doorgekomen. 

Duizendknoop
Persicaria amplexicaulis


Maar dat hoort ook eigenlijk zo: regen, wind en stortbuien zijn van de herfst en kunnen nu hun gang gaan. Wij trouwens ook, want we kunnen nog steeds nieuwe aanwinsten planten. ‘Vergroening van de omgeving’ is een mooi streven en in mijn tuin zie ik ook nog steeds vooral groen, met hier en daar wat opgewekt rood van doorbloeiers als Persicaria amplexicaulis, duizendknoop, met groot blad en nog tot in de late herfst bezocht door bijtjes. Eikenbladhortensia, Hydrangea quercifolia, doet zijn naam ook eer aan. Geleidelijk kleurt het blad langs de randen rood, terwijl de witte bloempluimen langzaam overgaan in roze. Insecten zijn er blij mee. En zolang het niet vriest hoef ik mijn regentonnen niet te legen en kunnen de herfstbloeiers rekenen op water met precies dezelfde temperatuur als die van de omgeving.

Eikenbladhortensia
Hydrangea quercifolia

Want de herfst wordt door veel mensen weliswaar niet met open armen ontvangen, maar is toch ook een interessante en waardevolle periode in onze tuinen. Bovendien is er nog tijd genoeg om de in de afgelopen droge zomer verloren gegane planten te vervangen. Of zelfs (gedeelten van) de tuin opnieuw in te richten. Een mens wil tenslotte ‘ook wel eens iets anders’ en de herfst is daarvoor een geschikt moment.

Zelf vind ik in het voorjaar benamingen met ‘herfst’ erin, zoals herfstaster en herfstanemoon, niet aantrekkelijk klinken, maar de planten zelf zijn het wél. Met asters in je tuin breng je ook kleur in de herfst: wit, rood, paars of roze, laag of hoog: keus genoeg. Anemonen zijn er in roze of wit en dan is er ook nog Echinacea purpurea, zonnehoed, dieproze met een oranjebruin hart.

Kerstroos
Helleborus

Ook goed vertegenwoordigd in mijn tuin is de kerstroos: ‘Helleborus’. Fonetisch: helléborus. De Engelsen zeggen: ‘hèllebor’, maar ook: ‘what’s in a name?’ Fijne herfst!


HOERA! HERFST!

Heggenmussen

En leve de afwisseling: na drie maanden zomer vind ik de herfst een welkome afwisseling. Zo wordt het buitenleven nooit saai. Er komt een eind aan het gepuzzel met de gieter: wie heeft het verzamelde regenwater vandaag het hardst nodig? Knip ik dor blad weg of laat ik het hangen, als een vlaggetje in nood: híer is water nodig! En wat is er straks, als het echt winter wordt, nog te beleven in ons buitengebeuren?

De bomen worden weer kaal - dat is een vast gegeven. Waar we de afgevallen bladeren laten is voor iedereen verschillend. Veel verdwijnt in de groene container terwijl de herfstwind ook een deel voor zijn rekening neemt: die blaast het zó voor je ‘weg’. En dat is toch jammer, van al dat gratis isolatiemateriaal voor je planten. We hebben weliswaar al wat jaren geen vorst van betekenis gezien, nou ja, op tv, dus dat telt eigenlijk niet, maar het zou toch nog wel eens kunnen gaan vriezen de komende winter. Het kan geen kwaad om het afgevallen blad te verzamelen, ergens in een hoek van je tuin, waar ook winterslapende egels er gebruik van kunnen maken. Afvoeren kan ná de winter ook nog wel. Mijn eigen tuin is inmiddels voorzien van een speciaal voor egels ontworpen, eh, ‘egelhut’, tussen wat lage groenblijvers.

Maar behalve afgevallen bladeren zijn er nu natuurlijk ook nog de herfstbloeiers, voor een ‘grande finale’ van de afgelopen zomer. Asters in een breed scala aan soorten, afmetingen en kleuren zouden je doen vergeten dat de zomer écht voorbij is. En er bloeit nog meer nu.

Aster laevis calliope

Een bescheiden plantje als Liriope muscari, Leliegras, 30 cm hoog, komt vrij laat in bloei met paarse bloemaartjes en donkergroene, bijna zwarte, overblijvende lintblaadjes. Ook heel goed toe te passen in een moderne ‘strakke’ tuin. Dat geldt overigens voor veel meer planten.

Liriope muscari, Leliegras

Zoals Gaura lintheimeri ofwel ‘Prachtkaars’: bloeit op een plekje in de zon met bescheiden bloemen, wél op 1 meter lange stelen, tot de nachtvorst toeslaat. Maar dan heeft deze aantrekkelijke plant zich al lang uitgezaaid.

Behalve de ‘Prachtkaars’ is er ook nog een ‘Zilverkaars’: Actaea cimicifuga simplex ‘White Pearl’. Bloeit aan het eind van de zomer met grote witte bloemen, op lange stelen: 140 tot 160 cm hoog. Dus bijna op ooghoogte te bewonderen.

Ook nu planten, als je deze plant nog niet hebt: Helleborus, kerstroos. De kerstdagen laat deze schone weliswaar nog aan zich voorbijgaan en ook de jaarwisseling wacht ze nog even af, maar als eind januari nadert komt ze in bloei en houdt dat vol tot in de lente. Na de bloei blijft, met grappige zaaddoosjes, het wat grove blad over, maar dat is, zo nodig, met wat later bloeiende omstanders goed aan het oog te onttrekken. En je hoeft niet bang te zijn voor een explosie aan jonge kerstrozen.

Helleborus, kerstroos, in wat natte sneeuw...

Het zijn ook niet alleen de váste planten die nu nog ‘fleur’ brengen in de tuin. De heester Callicarpa bodinieri, ‘schoonvrucht’, bijvoorbeeld, bloeit weliswaar in de zomer, maar draagt daarna gedurende de hele winter mooie paarse besjes, die op het menu van de vogels niet voorkomen. De besjes zijn goed zichtbaar, want het blad van deze schoonvrucht is niet vorstbestendig. Eén nachtvorst kan genoeg zijn om, in NOS-termen, ‘de beeldverbinding tot stand te brengen’. 

Skimmia japonica

Ook een winterbloeiende heester is Skimmia japonica ‘Rubella’, die wel bewezen vorstbestendig is en zelfs gedurende herfst én winter getooid is met donkerroze bloemknoppen, die overigens pas in april opengaan. Hebben we nóg iets om naar uit te kijken. 

Wil je eerder en ook flink op hoogte kleur in je tuin dan brengt een gele kornoelje uitkomst, als boom  en  als  struik  verkrijgbaar.  Beide  zullen  een  hoogte  bereiken  van  5 tot 6 meter  en bloeien van hartje winter, januari, tot het begin van de lente: op 20 maart 2022. Plusminus. En nog  vóór  de  uitgebloeide  bloemetjes uit  de  boom  gevallen  zijn  zal  het  blad  uitlopen  en verschijnen ook de eetbare rode vruchtjes. Een aanrader dus: de boom zowel als de struik.

Maar nu eerst de herfst beleven: is óók schitterend!

TUINKALENDER OKTOBER/NOVEMBER

TUINKALENDER


Rosa Albéric Barbier
 Het is herfst en nat. Zet pot- en kuipplanten zo mogelijk onder een afdak.

 Maar in langere droge perioden zijn ze nog steeds blij met wat water.

 En bij verwachte nachtvorst willen ze graag naar binnen.

 Wikkel droge dahliaknollen in kranten, vermeld kleur en soortnaam en bewaar ze (vorstvrij) in de schuur.

 (Klim)rozen groeien nog even door en stellen daarom wat mest ook nu nog op prijs.

Alle gieters ondersteboven

 Bollen kunnen nog tot half december gepoot worden.

 En onkruid wieden is van alle tijden, dus...

 Laat de regenton vóór het gaat vriezen leeglopen en sluit de toevoer af.

 Een houten regenton moet niet uitdrogen, dus laat daar een laagje water in staan.

 Zet gieters binnen of laat ze ondersteboven buiten overwinteren.

 Haal de (houten) tuinmeubelen naar 
Pulmonaria, longkruid, altijd groen
binnen. 

 Veeg regelmatig de gevallen bladeren bij elkaar en verdeel ze over de borders: planten beschermd en geen glijpartijen op de paden.

 Groenblijvende beplanting heeft ook nu behoefte aan water - tenzij het vriest.

 Op 31 oktober a.s. gaat de wintertijd in en draaien we de grote wijzer van de klok één uur terug. 

donderdag 19 augustus 2021

NIEUWE ARTIKELEN


NIEUWE  ARTIKELEN  VERSCHIJNEN  IN  DE 
OKTOBERMAAND  VAN  2021, WANNEER  DE 
ZOMER HEEFT PLAATSGEMAAKT VOOR  DE 
HERFST,  DIE DE BLADEREN UIT DE BOMEN 
JAAGT, MET ZIJN GRILLIGE KARAKTER  DAT
ONS NAAR BINNEN JAAGT EN DE TUIN VER-
ANDERT IN KAAL EN SOMBER EN KOUD EN
NAT.  OM ONS VERVOLGENS  WEER  NAAR
BUITEN TE LOKKEN VOOR EEN PRACHTIGE
HERFSTWANDELING! GENIET ERVAN!
 


NOOIT VERLO-ÓREN...

 In míjn tuin... 

… hebben de planten hun voordeel gedaan met de buien die in de afgelopen maanden weliswaar gedoseerd, maar uiteindelijk toch voorbijkwamen. Daar moet ik natuurlijk blij mee zijn, maar niets menselijks is mij vreemd en dus zie ik ook de mindere kanten van dit groeifestijn. Er moest dringend ingegrepen worden, vooral ook omdat ik de afgelopen zomers weliswaar nauwelijks nieuwe planten heb aangeschaft, maar de bestaande beplanting lekker zorgeloos heb laten uitdijen. Dat komt op den duur niet goed. Planten kunnen nu eenmaal geen schuttingen verplaatsen of hagen omver duwen. Nee, het moet weer allemaal van mijzelf komen. 

Het is dringen geblazen...

Knippen, snoeien, flinke pollen halveren en het beste stuk terug planten en natuurlijk geen plantenleveranciers bezoeken, want dat loopt altijd slecht af, met een volle kar en hoge planten die sowieso niet echt in de auto passen en een vertwijfelde echtgenoot die niet echt ontspannen kan chaufferen met kriebelend gebladerte in zijn nek. Want als ik een plant koop, moet ie ook wat voorstellen en liefst al een zeker volume hebben. Ik ben inmiddels op ‘gevorderde leeftijd’ en mij bewust van mijn vergankelijkheid: je tijd begint toch langzaam op te raken. Vandaar.

Tot op heden heeft mijn huwelijk er nog niet onder geleden en dat komt misschien ook wel omdat er voor de chauffeur iets tegenover staat. Hij hoeft geen gras te maaien, te groot geworden bomen zijn decennia geleden al verzaagd en de tuin sproeien is al heel lang ‘not done’. Zijn waardering voor mijn geploeter in de tuin uit hij in de keuken: ik hoef des zomers niet meer te koken, laat staan te bedenken wat we zullen eten. Dat is nooit mijn hobby geweest, dus kunnen we hier spreken van een win-winsituatie.

Sedum spurium omlijst het vogelbad

Wel is mij in de afgelopen weken duidelijk geworden dat ik mijn tuin niet nog eens twee jaar moet laten sloffen, want dat gaat toch wel ten koste van het tuinierplezier. Opletten en erbij blijven. En verduurzamen. Het experiment met de aanplant van groenblijvend kruipend gewas, zoals Sedum spurium, is goed aangeslagen. De afgelopen redelijk droge periode heeft in mijn tuin geen noemenswaardige schade veroorzaakt; vetplanten zijn goed bestand tegen droogte. En de enkele plant die wél het loodje legde, belandde in het compostvat, zodat ie in de toekomst in een andere gedaante weer kan terugkeren in de tuin. Een geruststellende gedachte: zo gaat je tuin ‘…nooit verlo-oren’. Net als voetbal dus, want dat was in de  afgelopen weken ook dagelijkse kost. Wat was ik blij, met mijn tuin …

 

HOOGZOMER!

 Heggenmussen

 
Dat is het al een tijdje, hoogzomer, maar we  hebben nog iets tegoed:  pas op 22  september doet de herfst zijn intrede. Daar hoeven we het dus nog niet over te hebben. Voorlopig is het zomer, met vooral veel zon,  hopen we. Maar onze tuinen   hebben ook behoefte aan regen. Hoeveel regen valt er eigenlijk in een zomer? Dat zoeken we even op! Tot mijn verrassing  blijken de provincies Groningen en Limburg, met ieder lokaal zo’n 250 millimeter regen in de zomer, de natste provincies te zijn. Ex aequo! Van hetzelfde! Dat had mijn Limburgse opa eens moeten weten, toen hij zijn kleinkinderen trots meedeelde dat het weer in Limburg véél mooier was dan dat in Zuid-Holland, waar wij woonden, laat staan dat in Groningen, waar ik nu woon!  

En nu blijkt dat de twee uiterste provincies  in ons land voor wat regen betreft niet voor elkaar  onderdoen. En misschien ook nog eens: hoe  klein ons land is. Laten we maar zeggen dat het ‘verbindt’ en dat we dus in ieder geval voor het weer niet van Groningen naar Limburg hoeven te  verhuizen. 
Gezien de dialecten zou dat ook  nog een  Babylonische spraakverwarring  veroorzaken. 
 
Kom, we struinen naar onze Groningse tuinen, want ook daar is het nu ‘hoogtij’ met veel planten in bloei en misschien ook al rijpend fruit. Water is in deze periode onmisbaar voor de beplanting en dan liefst uit de lucht of uit de regenton: zacht, met minder kalk. Dat is zo langzamerhand wel bekend. Maar hoevéél water moeten we geven? Hebben alle planten eigenlijk wel behoefte aan dezelfde hoeveelheid? Wij mensen kennen ook grootverbruikers en gematigden en zelfs geheelonthouders, maar dan gaat het vooral over ‘innemers’ ofwel ‘drinkebroers’. ‘Pimpelaar’ komt ook voor en dat roept bij mij dan meteen de vraag op of er een verband is met ‘pimpelmees’. Die komen op mij net zo nuchter over als alle andere vogels. Maar ja, ‘vogel’ wordt ook wel gebruikt om mensen te karakteriseren: ‘Hij is een vreemde vogel.’ Opmerkelijk: in die uitdrukkingen gaat het nooit over vrouwen! De emancipatie loopt zo hier en daar toch nog wat achter.

De ideale watervoorziening in de 
tuin: een regenton vol regenwater
                                  
Terug naar de plantenwereld, gewoon met water.
De wortels van onze tuinbeplanting reiken niet allemaal even diep de grond in. Vaste planten en eenjarigen wortelen ‘oppervlakkig’: ze zijn daarmee gevoeliger voor droge weers- omstandigheden. Maar ook vaak al tevreden met een gietertje water.
Bomen, met hun bladerenkroon op een hoge stam, zijn de grootverbruikers. Het ligt voor de hand dat zij meer water nodig hebben dan de (veel) lagere struiken, met ook dunnere takken.
Maar voor beide geldt dat de massa aan wortels die in de grond het water moeten opnemen veel kleiner is dan de massa aan bladeren, die het water verdampt. Dan ligt het dus voor de hand dat aanhoudende droogte al vrij snel een negatief effect heeft op deze categorie ‘tuinplanten’.
 
... en een stortbui als deze zie je niet vaak 

Nieuwe planten moeten zich met hun wortels eerst ‘vestigen’ voor ze volop water kunnen opnemen. Geef ze daarom aanvankelijk elke dag water, liefst in de ochtend, als de zon nog niet het hoogste punt, en daarmee de hoogste dagtemperatuur, bereikt heeft. Water uit een regenton is altijd op de goede temperatuur. Heb je die niet, vul dan al je gieters elke avond, zodat het gietwater de volgende dag altijd een aangepaste temperatuur heeft. Dat scheelt in de schrikreacties van de planten. Je moet ze ook een beetje vertroetelen.
Houd ook rekening met hun standplaats: een klimplant tegen een muur of schutting groeit gemakkelijk veel breder uit dan zijn wortels in de grond, terwijl de behoefte aan water ondertussen 'meegroeit'.
 
Wat ook helpt om de tuin fleurig te houden is het regelmatig wegknippen (of oprapen!) van verlepte bloemen en bladeren. Breng ze naar de composthoop of -bak, zodat ze na verloop van de composteringstijd weer terug kunnen naar de tuin. Composteren is circuleren!
 
En zorg goed voor jezelf. Wacht niet met het uitklappen van de parasol tot je toe bent aan een ‘terraspauze’, maar doe dat meteen ’s ochtends, zodat ook de terrastegels niet oververhit raken.
 


TUINKALENDER AUGUSTUS/SEPTEMBER

 

TUINKALENDER


 Wees zuinig met (kraan)water en gebruik zoveel mogelijk het water uit de regenton.

 Begiet de planten die het nodig hebben liefst vroeg in de ochtend.

 Dorre bladeren krijgen een  nieuwe toekomst in het compostvat.

 Dat geldt ook voor uitgebloeide bloemen: afknippen en composteren.

 En wat later blij zijn met de ‘tweede bloei’.

 Plaats op tijd steunstokken bij hoog opgroeiende planten.

Op vakantie? Laat je tuin verzorgd én met een verzorger/ster achter - rijp fruit is in die  weken voor de 'oppas'! 

 Eind augustus begin september taxus, buxus en hulst snoeien. 

 Andere hagen eind september snoeien: zo gaan ze strak de winter in.

 In de moestuin kan geoogst worden: loon naar  werken!

 Én ruimte voor de aanplant van wintergroenten zoals boerenkool!

 Vogels zijn uitgebroed: tijd om de nestkasten schoon te maken: hun slaaphuis in de winter.

 Vul eind september lege plekken met herfstbloeiers, asters bijvoorbeeld. 

 En maai het gras dan niet meer zo kort.

 In september kun je ook over de winter heen kijken en voorjaarsbolletjes planten!

 Maar nu eerst nog genieten van een mooie zomer! 


zaterdag 12 juni 2021

NIEUWE ARTIKELEN

 



                                                   NIEUWE ARTIKELEN 
                                      VERSCHIJNEN  IN AUGUSTUS 2021 


DAN  IS HET NOG STEEDS VOLOP  ZOMER
 EN GENIETEN WE DAARVAN IN ONZE TUIN  
WAAR NOG STEEDS VEEL TE BELEVEN IS -
EN ALS WE HET ZELF GEPLANT HEBBEN (!)
OOK AL WAT FRUIT GEPLUKT EN GENOTEN
KAN   WORDEN. BLAUWE BESSEN, ZÓ VAN
DE STRUIK:  EEN DELICATESSE! OOK  NIET
 TE VERSMADEN:  BRAMEN,  RIJPE APPELS 
    EN WAT DIES MEER ZIJ. FIJNE ZOMER, OOK  
       IN JE TUIN!       





donderdag 10 juni 2021

BODEMBEDEKKERS

 

In míjn tuin...

… ondervind ik dagelijks aan den lijve hoe fijn het is om daar bezig te zijn en dan ook nog resultaat te zien. Maar wat je ook aan den lijve ondervindt, is het toenemend aantal levensjaren, waar de lichamelijke conditie niet altijd in meegaat. In het vroege voorjaar ben ik dus maar eens begonnen met het letterlijk vergroenen van dit aan mij toevertrouwde stukje aarde. Voor vereenvoudiging en minder werk, maar natuurlijk ook voor de verandering; weer eens iets nieuws.

Samengevat kwam ik zo uit bij bodembedekkers, bij voorkeur groenblijvend. Dan ligt gras misschien voor de hand. Daar kun je hele voetbalvelden mee beplanten: ijzersterk, goed beloopbaar en te maaien met een zitmaaier - wat wil een mens nog meer. Maar nee, dit mens wil helemaal niet ‘zitmaaien’ en ook graag nog wat variatie in de beplanting - en dat is wonderwel gelukt.

Een nog kleine verzameling planten heeft inmiddels zijn opwachting gemaakt. Het aantal tinten groen is daarmee weliswaar bescheiden, maar in ieder geval voorlopig genoeg. Deze groenblijvers zijn stuk voor stuk ook vorstbestendig. De laatste winter was er weliswaar een van de zachte soort, maar dat kan verkeren.

Sedum spurium

In het kort komt mijn beplanting dus vooral neer op bladhoudende bodembedekkers, die wel in hoogte enigszins variëren. De laagste soort is Sedum spurium, roze vetkruid: een mooi dichtgroeiend zodevormend vetplantje met in de zomer paarsroze bloemhoofdjes. Je mag ze afknippen, maar dan doe je de vlinders tekort, want die vinden deze hoofdjes heel aantrekkelijk. Knippen kan ook nog ná de zomer. 

Voor de nodige variatie kun je een gedeelte beplanten met Asarum europaeum, mansoor. Deze bodembedekker heeft mooi glanzende oorvormige blaadjes met een doorsnede van zo’n 6 tot 8 cm. De kleine rozerode bloemen houden zich schuil onder het blad, wat (vind ik) geen bezwaar is; ze dragen natuurlijk wel bij aan de verdichting van deze beplanting. Voor een bijzonder accent in de groene border plant je zwart gras: Ophiopogon planiscapus ‘Niger’, slangenbaard. Deze plant bloeit in juli en augustus met kleine witroze  bloemen.

Pachysandra terminalis

En dan is er ook nog Pachysandra terminalis, een stevig bebladerde bodembedekker, die al vroeg in het seizoen bloeit met kleine witte bloemen, óók in de schaduw. Is net als klimop wintergroen en behoeft vrijwel geen onderhoud. Als je de uitlopers voorzichtig wat in de grond drukt, zullen ze daar gemakkelijk wortelen.

Zorg voor een onkruidvrije ondergrond en blijf wieden: tot alle bodembedekkers elkaar gevonden hebben.

Én zorg voor een fijne stoel - éven zitten, pfff… in je vergroende tuin …

ZOMER IN AANTOCHT!

 

Heggenmussen

Toch elk jaar weer iets om naar uit te kijken: de tuin in de zomer! Op zijn mooist - of op háár mooist? Uitgangspunt voor dit soort vraagstukken is het Latijn en dan gaat het hier om ‘hortus’ en dat is mannelijk. En wie houdt zich bezig met aanleg en onderhoud van deze hortus? Inderdaad: de hortulanus, verantwoordelijk voor het beheer van een botanische tuin. Maar toch kent het Latijn ook het woord hortulana, ofwel: tuinierster. Had ik dit niet opgezocht, ik had het niet geweten, heb er nog nooit iemand over gehoord.

Maar of je nu een hortulanus of een hortulana bent, de zomer is voor álle tuinliefhebbers toch wel het mooiste seizoen van het jaar. Alles komt nu echt in bloei en we kunnen er volop buiten van genieten. Een voorrecht, in ons dichtbevolkte land, waarvan we ons niet altijd bewust zijn. Talloos veel mensen moeten het zonder een tuin doen, terwijl er helaas ook nog steeds talloos veel tuinen betegeld worden. 


Made (with) love: madeliefjes!

Heel lang geleden belde ik met ‘het gemeentehuis’: over een ‘verplichting voor een bepaald percentage groen bij alle huizen’. De reactie was eigenlijk voorspelbaar: gaat u die tuintjes dan onderhouden? Plan van de baan. Zou het verschil maken als alle huizen zonder tuin standaard opgeleverd konden worden met een gemetselde plantenbak? Elke halve m² is tenslotte meegenomen.

Feit is wel dat het klimaat niet persé afhankelijk is van met zorg aangelegde tuinen. Een braakliggend terrein, begroeid met ‘onkruid’ voldoet uitstekend en heeft zelfs een belangrijke functie als leverancier van voedsel voor insecten en andere dieren, die op hun beurt ook een belangrijke schakel zijn in de natuur en onze tuinen.


Taxusvogel in top

Toch zijn tuiniers over het algemeen verwoede ‘onkruiduittrekkers’ en ik sluit mijzelf niet uit. Wij zijn ook welbekend met de term ‘woekerplanten’ en kiezen bij voorkeur het onschuldiger tuinplantenarsenaal. Want tuinieren moet wel leuk blijven. En smaken verschillen: dat moet vooral óók zo blijven. Alleen de namen al van het ‘onkruid’: heermoes, zevenblad, varkensgras, berenklauw, weegbree, fijnstraal, akkerdistel, brandnetel, wolfskers en doornappel - ze spreken voor zich.

Opmerkelijk: vingerhoedskruid, taxus en de peulen van goudenregen, erkende tuinplanten, zijn giftig - en daar hebben we dan weer géén probleem mee. 


Vingerhoedskruid

De meeste planten uit het eerste rijtje zullen we in onze tuinen waarschijnlijk niet snel aantreffen - als we ze al zouden herkennen. Wat dat betreft is het bezit van tuinliteratuur handig om planten te determineren, hoewel tegenwoordig vrijwel iedereen is uitgerust met een smartphone; nog gemakkelijker, want die heeft iedereen altijd en overal en te pas en te onpas bij zich.

Hoe dan ook: terug naar de tuin, want daar leveren we, met welke planten dan ook, op termijn toch een positieve bijdrage aan het klimaat: op onze eigen vierkante meters. Blijf gerust het  onkruid wieden, waarbij er niets op tegen is om het ergens ‘uit het zicht’ in de tuin terug te  planten ten behoeve van de beestjes die óók hun rol hebben in de natuur. Want onkruid heeft  ook positieve eigenschappen. Brandnetels bijvoorbeeld, waarmee we thee kunnen zetten,  trekken vogels en insecten aan, en zevenblad, paardenbloemen en madeliefjes kunnen we  zelfs eten. Op internet vond ik onder andere dit eenvoudige recept voor zevenbladthee: 

Snijd 30 gram vers zevenblad, Aegopodium podagraria, fijn en kook dit 10 minuten in 6  deciliter water. Dan zeven en naar smaak honing toevoegen. Drink smakelijk! 


Paardenbloemen

Mochten er in de afgelopen natte winter planten verloren gegaan zijn, dan geeft dat nu ruimte  voor de aanschaf van nieuwe planten. En misschien zelfs een nieuwe bestemming voor de  vrijgekomen ruimte. Ik zal geen reclame maken voor de leverancier, maar in het afgelopen  voorjaar heb ik binnen op mijn vensterbank een arsenaal aan (eetbare) plantjes verzameld en opgekweekt, die inmiddels rijp en wel de stap naar buiten hebben gezet. Mijn moestuintje, in  de winter wel eens aangezien voor kattenbak, had ik afgedekt, zodat ik mijn kwekelingen van  diverse groenten in schone aarde kon uitplanten en daar plukken wij nu de ‘vruchten’ van  voor een gezonde maaltijd, buiten in de warme zomerzon! 



TUINKALENDER



 Het gazon vraagt weer aandacht: maaien, maar ook beluchten en van mest voorzien. 

 Na de eerste groeispurt heeft de beplanting in de borders nu ook behoefte aan bemesting. 

 Verwijder regelmatig het onkruid en dan ook meteen de uitgebloeide bloemen. 

... maar spaar de zaaddoosjes!

 Houd het terras (met regelmaat!) milieuvriendelijk onkruidvrij (met harde bezem!). 

 Potplanten liefst dagelijks water geven met eens per week vloeibare mest. 

► Bij aanhoudende droogte sproeien - niet te snel en gecontroleerd! 

 Een regenton is ‘zelfvoorzienend’. 

 De klimplanten maken hun naam waar: bind ze op tijd aan. 

 Voorzie de vogels van een bad met lekker fris water - mag ook uit de regenton. 

                                  

 Ze steunen ons in de strijd tegen slakkenvraat - de aanhouder wint! 

 Snoeien, eerste helft juni: haagbeuk (Carpinus betulus) en cipres (Cupressocyparis leylandii). Tweede helft juni: buxus, taxus en beuk (Fagus sylvatica). Eind juni, begin juli: hulst (Ilex) en laurierkers (Prunus laurocerasus). Liguster tot oktober. 

 Snoei buxus op een bewolkte dag om ‘zonnebrand’ te voorkomen. 

 Op vakantie? Laat de tuin niet onverzorgd achter en zet alvast gevulde gieters klaar. 

 Geniet na het aarzelende voorjaar van een mooie zomer. 

zaterdag 24 april 2021

 



                                                   NIEUWE ARTIKELEN 
                                            VERSCHIJNEN IN JUNI 2021

    Dan hebben we het voorjaar achter ons gelaten en is het echt zomer! 
    Met dank aan de vaccineerders is dan hopelijk de coronacrisis onder 
    controle, zodat we ook weer een bezoek kunnen brengen aan een 
    tuincentrum en misschien zelfs aan een van de bekende 'open tuinen'
    in de provincie.
    'Back to basics' zeggen de Engelsen en daar sluiten wij ons graag bij 
    aan! 
    Geniet nu in ieder geval met volle teugen van de kleuren en geuren in
    je eigen domein, dat in de afgelopen maanden voor velen toch wel een
    beetje een toevluchtsoord was.


ALLEMAAL BEESTJES

In míjn tuin...

..ben ik al heel wat beestjes tegengekomen. En die waren allemaal welkom, om uiteenlopende redenen. Ik hou van het vogelvolk, in alle variaties. Van het piepkleine winterkoninkje tot de vijf keer zo grote zwarte kraai. Net als mensen hebben ze allemaal hun eigen charme, nut en/of onhebbelijkheden. Des zomers pikken ze de druiven voor je neus weg, snoepen de blauwe bessen uit je struik nog vóór ze goed en wel rijp zijn en nu pulken ze in de bloeiaren van de hazelnoot. Maar straks doen ze zich weer te goed aan slakken, dus kunnen we een en ander tegen elkaar wegstrepen. Soms passeert een poes, maar daar is het vogelvolk op bedacht - ze maken zich op tijd uit de vogelpootjes.

Nu diende zich echter een andere passant aan, waar ik van opkeek: een ratje kwam langs in mijn achtertuin! Een klein doch goed geproportioneerd bruin ratje! Die zoeken we even op! 

 Rat zonder hoogtevrees: via de klimop (klimop) het platte dak op!

De officiële naam van het knaagdier luidt Rattus norvegicus, welke naam overigens niets zegt over zijn land van herkomst. De bruine rat komt verspreid over de hele wereld voor. Maar wat is er zo erg aan dit beestje? Hij zal ons niet de pest bezorgen, want die werd overgebracht door vlooien die zich op de zwarte rat genesteld hadden. Een rat is natuurlijk wel een knaagdier. En in mijn tuin is genoeg te knagen. Een rondgangetje buiten leverde echter niets op. Niks te zien aan knaagsporen en niks te ruiken, terwijl een rat per dag wel veertig keutels kan achterlaten.

... bad voor het pluimage ...

Ook het ter zake kundige pluimage dat hier dagelijks gebruik maakt van ‘bad en breakfast’ heeft zich niet laten afschrikken en pikt en baddert er als altijd vrolijk op los. Het zag er dus naar uit dat Rattus mijn tuin niet geschikt bevonden heeft voor een langdurig verblijf en zo leek het probleem er een geworden dat zichzelf heeft opgelost.

Maar nu! Al schrijvend, aan de tafel bij het raam, zie ik plotseling vanuit mijn ooghoek iets trippeligs aankomen: verdraaid! onze huisrat! Het tempo zit er goed in, dus trek ik een sprintje naar mijn camera, maar helaas, het ratje wil niet ‘op beeld reageren’ en verdwijnt ergens onder langs het raam. Weer heeft hij geen spoor nagelaten, dus zit er niets anders op dan opnieuw te wachten op zijn volgende optreden, voor een fotoshoot. 

Mus kijkt verbaasd toe ...

En uitzoeken of de rattenbestrijding geconsulteerd moet worden. Want één rat is zo goed als géén rat, maar wat niet is kan blijkbaar zomaar komen, in mijn beestjestuin …

Noot: mijn man heeft een zogenaamde 'rattenval' besteld waarin de rat levend gevangen wordt om heel ver buiten de bebouwde kom losgelaten te worden. Het werkt geweldig: 'onze' rat kwam niet meer opdagen!

28-02